Užsisakėte prekes iš užsienio, po kurio laiko iš kurjerių gaunate pranešimą, kad atvyksta siunta, kurią reikia deklaruoti muitinėje. Išmuitinti siuntą (sutvarkyti ir pateikti importo deklaraciją) pasiūlo jie patys, žinoma ne už dyką. Bet jei turite kantrybės ir laisvesnio laiko, išmuitinimu galite pasirūpinti patys.

Dalinuosi žingsniais, kurie padėjo išmuitinti siuntą 2018 m. pabaigoje, bet kol muitinės sistemoje dar neįvyko ilgai lauktų pokyčių, galbūt pravers ir dabar. Tačiau tai toli gražu nėra išsami instrukcija. Tikiuosi, kad kitiems šis dokumentas bus naudingas, tačiau už tinkamumą neatsakau. Kilus klausimams, konsultuokitės su teritorine muitine.

Jei vis tik nepajėgtumėte deklaruoti savo siuntos, rekomenduojama naudotis Lietuvos pašto muitinės tarpininkų paslaugomis (pats nebandžiau; jų el. pašto adresas Šis el.pašto adresas yra apsaugotas nuo šiukšlių. Jums reikia įgalinti JavaScript, kad peržiūrėti jį.), o ne kurjerių tarnybų siūlomų muitinių tarpininkų paslaugomis, kurios yra gerokai brangesnės.

 

Informacijos apie siuntą susirinkimas

  • Susirinkite dokumentus apie prekės užsakymą bei jos pristatymą, įskaitant sąskaitą faktūrą ar bent internetinės parduotuvės ekrano nuotrauką apie užsakymą, apmokėjimo išrašą iš banko; kurjerių siuntos sekimo puslapis su matomu prekių atvežimo iš užsienio iki Lietuvos keliu; išsisaugokite visa tai PDF formatu. Jei turite paveikslėlius ar tekstinius dokumentus, jų tiesiogiai vėliau įkelti į muitinės sistemą nepavyks – prieš tai turėsite savarankiškai konvertuoti į PDF.

  • Muitinei gali tekti pateikti prekės sertifikatus dėl atitikties saugos reikalavimams (dėl CE ženklo) – pasirūpinkite juos gauti iš prekės gamintojo ar pardavėjo.
  • Paprašykite kurjerių tarnybos, kad atsiųstų jų turimą informaciją apie siuntos atvykimą, įskaitant tai, kokiu būdu siunta atvyko į Lietuvą, kaip buvo pervežta į muitinės sandėlį, to sandėlio numeris ar bent adresas… Pavyzdžiui, DHL kurjeriai man nurodė AWB numerį, siuntos vienetų skaičių, jų svorį, kad į Lietuvą siunta pristatyta lėktuvu į VNO (tai kodas, reiškiantis Vilniaus oro uostą), skrydžio Nr. (movement number), iš oro uosto pervežta su sunkvežimiu (nurodant markę ir valstybinį numerį, kurio taip pat reikėjo!) į DHL laikino saugojimo sandėlį Vilniuje, pridėjo siuntinio jų rastus dokumentus (pašto CN23 formą, kuri pusiau yra sąskaita faktūra; skrydžio važtaraštį).

  • Gal anksčiau jau naudojotės muitinės tarpininkų paslaugomis? Jei taip, greičiausiai jūs jau turite EORI kodą iš anksčiau. Susisiekite su ankstesniais muitinės tarpininkais, kad sužinotumėte savo EORI. Galbūt net pavyks gauti jūsų ankstesnės siuntos importo deklaraciją, kuria galėtumėte naudotis kaip šablonu.

 

Elektroninis parašas ir programinė įranga

Savo laiku man itin ilgai užtruko jau vien pasiruošimas prisijungti prie muitinės internetinės sistemos dėl įvairių techninių smulkmenų, todėl jos aprašomos išsamiau.

  • Reikalinga Windows arba MAC operacinė sistema. Tiesiog rūpimoje muitinės svetainėje naudojamos JAVA programėlės palaikymas prisijungiant su elektroniniu parašu dirbtinai apribotas naudojimui tik Windows ir MAC operacinėse sistemose. Linux sistemoje prisijungti prie rūpimos muitinės svetainės nepavyks, nors techniškai elektroninį parašą galima sėkmingai naudoti ir su Linux operacine sistema kitose internetinėse svetainėse.

  • Reikia turėti tapatybės kortelę su galiojančiu elektroniniu parašu arba kitą oficialiai pripažįstamą skaitmeninį liudijimą, sugeneruotą pagal X.509 standartą. Toliau „liudijimą“ dar vadinsime „sertifikatu“, nes pastarasis (netiksliai) terminas vartojamas muitinėje (nors angliškai abu žodžiai būtų užrašomi kaip „certificate“); palyginkite liudijimo ir sertifikato reikšmes Enciklopediniame kompiuterijos žodyne. Deja, naudotis prisijungimu per banką, mobiliuoju elektroniniu parašu ar kitais populiaresniais būdais nebuvo galimybės.
    • Jei tapatybės kortelę su mikroschema jau turite, bet ji jau kelių metų senumo, joje esančių liudijimų galiojimo laikas jau gali būti pasibaigęs – tokiu atveju teks kreiptis į policijos skyrių, kad atnaujintų liudijimus (pačios kortelės keisti nereikia). Be to, reikia turėti atitinkamą fizinę įrangą (pvz., kortelių skaitytuvą) ir programinę įrangą.

    • Tapatybės kortelių skaitytuvas (angl. smart card reader; id card reader) turi atitikti LST ISO/IEC 7816 standartą. Nors Omnikey 3021 yra populiarus modelis, bet jo nerekomenduoja <https://www.nsc.vrm.lt/faq.htm>.
    • Tapatybės kortelėms skirtą „PWPW“ programinę įrangą rasite <https://www.nsc.vrm.lt/downloads.htm>. Bandymams tiko PWPW 2.1.8 versija, kurią vis dar galima atsisiųsti 32 ir 64 bitų Windows sistemai. Tačiau naujesnė PWPW 2.1.9 versija netiks – ji tikslingai blokuoja bandymus sudaryti elektroninius parašus, kurių pagrindas yra nesaugus kriptografinis algoritmas SHA-1.

  • Tą skaitmeninį sertifikatą (pvz., kuris nuskaitomas iš tapatybės kortelės) reikia įdiegti į operacinę sistemą. Regis PWPW atveju tai įvyko automatiškai.

  • Kompiuteryje turi būti įdiegta ne senesnė kaip JAVA 7 versija. Bandymams naudota JAVA Runtime Environment 8u181.

  • Sukonfigūruokite JAVA, kad muitinės svetainei taikytų saugumo išimtį. Per programų meniu JAVA kataloge susiraskite Configure JAVA, atverkite Security kortelę, ties Exception Site List spauskite Edit Site List ir įtraukite https://mdastrader.lrmuitine.lt

  • Reikia interneto naršyklės, kuri palaikytų JAVA priedus. Tinka tokios naršyklės kaip Internet Explorer 11, 32 bitų Firefox 52 ESR.

    • Šiuolaikiškesnės naršyklės atsisakė NPAPI papildinių palaikymo (taigi ir JAVA priedų palaikymo): paskutinė Firefox naršyklės versija, juos palaikiusi, buvo prailginto palaikymo laikotarpio Firefox 52 ESR versija (tiesa, tik 32 bitų versija palaikė, o 64 bitų – nepalaikė), kuri buvo išleista 2017-03-07, o palaikymas baigėsi su paskutiniu atnaujinimu 2018-06-25. Google Chrome nustojo palaikyti šio tipo papildinius 2014–2015 metais (priklausomai nuo operacinės sistemos). Safari naršyklė išjungė šiuos priedus 2018 m. rugsėjį.

    • Bandymams naudota Firefox 52.9 ESR 32 bitų versija.

      • Reikėjo būtinai užblokuoti Firefox automatinį atsinaujinimą, nes kitaip kitą kartą automatiškai įsidiegia ir pasileidžia naujesnė Firefox, kuri jau nebetinka.

      • Kad naršyklė matytų tapatybės kortelės tvarkyklę, per Firefox nuostatas (Nuostatos → Kitkas → Saugumo priemonės; angl. Preferences → Advanced → Security devices) reikia įkelti (angl. load) PWPW biblioteką (C:\Program Files (x86)\PWPW\pwpw-card-pkcs11.dll) kaip naują modulį.

    • Jei pasirenkate naudoti Internet Explorer 11, išsamų jos sukonfigūravimą (iš esmės jos saugumo susilpninimo aprašymą) rasite aprašytą muitinės Verslininko portalo instrukcijos PDF dokumento pradžioje (instrukcijos v2.20 9–17 puslapiai).

Įėjimas į muitinės Verslininko portalą (MDAS)

Net jei dar neturite sutarties su muitine galite pabandyti įeiti į muitinės Verslininko portalą (MDAS) tam, kad įsitikintumėte, ar naršyklėje veikia JAVA priedai ir jie mato jūsų elektroninį liudijimą.

  • Interneto naršyklėje atverkite <https://mdastrader.lrmuitine.lt> – jei naršyklė išmes pranešimą apie saugumo klaidą, pasirinkite sudaryti išimtį šiai svetainei.

  • Viršuje dešinėje nuspauskite mygtuką „Prisijungti“.

  • Jei matote tik užrašą „Pasirinkite savo sertifikatą ir spauskite OK.“ – vadinasi naršyklės NPAPI tipo JAVA priedas neveikia. Įsitikinkite, ar naršyklė apskritai mato JAVA arba bandykite kitą (dar senesnę ir mažiau saugią) naršyklę.

  • Jei matote atitinkamą kadrą, bet JAVA nepasileidžia automatiškai, paleiskite JAVA papildinį paspausdami aktyvavimo nuorodą.

  • Patvirtinkite, kad leistų vykdyti JAVA, bet neskubėkite dėti varnelių ties „Always trust connection…“ ar „Do not show this again…“. Pirmiau bent jau atkreipkite dėmesį į liudijimų galiojimo laiką paspausdami „More information“.


    Bandymų ir klaidų būdu patyriau, kad nedera automatiškai įsiminti priimtus sutikimus apie nepatikimus/nebegaliojančius muitinėje tebenaudojamus liudijimus – antraip kitą kartą automatiškai juos atmeta be jokio įspėjimo (nors pirmą kartą po įspėjimo leido tai ignoruoti) ir JAVA nebepasileidžia. Tad varnelių ties „Always trust connection…“, „Do not show this again…nedėkite. Spauskite Continue, žymėkite „I accept the risk…“, spauskite Run.

  • Jei viskas tinkamai sukonfigūruota, turėtumėte matyti savo liudijimus (su jų paskirtimi bei galiojimo laiku), pasirinkus vieną iš jų ir nuspaudus OK, turėtų paprašyti įvesti PIN.

  • Jei matysite klaidą „Sertifikatas yra netinkamai įkrautas į kompiuteri. Patikrinkite ar yra įdėtas privatus raktas“, pabandykite iš naujo įdėti tapatybės kortelę į lizdą ir prisijungti pakartotinai. Taip pat įsitikinkite, ar programinės įrangos versija nėra pernelyg nauja (ir neva per saugi) – žr. pastabą apie PWPW versijas aukštesniame skyrelyje.

  • Jei matysite pranešimą „Sertifikatas, kurį pasirinkote, yra neužregistruotas sistemoje“ – vadinasi techniškai kompiuteris sėkmingai paruoštas, tik dar nesate registruotas muitinėje (arba pasirinkote ne tą liudijimą). Norint iš tiesų prisijungti, teks pirmiau susisiekti su muitine.

 

Sutartis su muitine

Susisiekite su artimiausia teritorine muitine dėl sutarties pasirašymo (ją reikės pasirašyti fiziškai ant popieriaus – skenuoti variantai netinka). Telefonai: Vilniaus TM: tel. (8 5) 2356 226, Kauno TM (8 37) 30 42 77 , Klaipėdos TM (8 46) 39 00 82.

  • Užpildomas prašymas (tokio prašymo paaiškinimai čia) būti įtrauktam į prievolininkų registrą – kad po to suteiktų ekonominės veiklos vykdytojo registravimo ir identifikavimo (EORI) kodą. EORI pavyzdžiai: LTLT0000000000000, LT999999999999999. Jei kada nors anksčiau siuntą išmuitino kurjerių tarnybos muitinės tarpininkai, pasidomėkite, galbūt jau turite EORI?

  • Sudaroma pati sutartis su teritorine muitine.

  • Pasirašant sutartį, jos priede reikia nurodyti elektroninio sertifikato unikalų SHA-1 numerį – 40 ženklų (neskaičiuojant tarpų) skaičių ir raidžių kombinacija.

    • Windows sistemoje SHA-1 numerį galima gauti taip:

      • Programų paieškoje įveskite certmgr.msc ir paleiskite

      • Prie asmeninių (angl. Personal) liudijimų susiraskite tą, kuris skirtas kliento autentifikavimui. (Bent jau šį variantą pasirinko muitinės informatikas – geriausia su juo ir konsultuotis, nors kitas pilietis pasirinko ir sėkmingai naudoja dokumentų pasirašymui skirtą variantą.) Beje, čia irgi matysite iki kada galioja kortelėje įrašytas liudijimas.



      • To sertifikato savybių Išsamios informacijos (angl. Details) kortelėje susiraskite eilutę „elektroninio nykščio antspaudas“ (thumbprint) – tai ir yra mums reikalinga SHA1 kontrolinė suma:



  • Elektroninis liudijimas (jo RSA viešasis raktas) turi būti užregistruotas muitinės sistemoje. Tam bendraujama su teritorinės muitinės informatiku (jam reikės CER rinkmenos – galite nusiųsti el. paštu).

    • Windows sistemoje, toje pačioje sertifikato savybių kortelėje spauskite „Kopijuoti į failą“ mygtuką. Atsivers sertifikato eksportavimo vedlys, spauskite Pirmyn, Pirmyn, pasirinkite „Base-64 užkoduotas X.509 (.CER)“ formatą, vėl spauskite Pirmyn, nurodykite rinkmeną rakto įrašymui, ir užbaikite spausdami Pirmyn.

 

Pasirašę sutartį su muitine, galėsite muitinės MDAS svetainėje užpildyti importo deklaraciją; apie tai skaitykite straipsnio tęsinyje

 

Daugiau informacijos ieškokite:

 

O jei atsakymų nerandate, kreipkitės bendruoju nemokamu Lietuvos Respublikos muitinės telefonu 880090080 arba +37052613027 (darbo valandomis), taip pat į muitinės informacinių technologijų paslaugų centrą +37052362302 (visą parą), el. paštu Šis el.pašto adresas yra apsaugotas nuo šiukšlių. Jums reikia įgalinti JavaScript, kad peržiūrėti jį. .